Leestijd 1 - 2 min
Natuur- en techniekcoördinator en leerkrachtondersteuner Ria ging al zoveel mogelijk met de leerlingen naar buiten, rondom de school. Sinds medio april gaat ze ook richting Volkstuinvereniging Schagen. Samen met collega Irene – ook leerkrachtondersteuner - verzorgt zij daar de schooltuinen. Natuurlijk werken kinderen volop mee.
Leren in en van de schooltuin

Zaaien, oogsten, gezonde voeding, leren koken, bordjes maken voor bij de planten: aan al die dingen kun je weer prima taal, rekenen, natuur en techniek of andere vakken verbinden. Bovendien is het na stilzitten en opletten in de klas óók lekker om te kunnen wroeten in de aarde. Dus kom maar op met die bietjes, wortelen en sla!

Ria en Irene namen het initiatief voor de schooltuin en krijgen steeds groenere vingers.

Leren met hoofd, hart én handen doet leerlingen goed, merkt cultuurcoördinator Irene ook tijdens de creatieve lessen die zij geeft. Leerlingen hebben dan de vrijheid om te werken hoe zij willen – lekker staand schilderen bijvoorbeeld - en om te kiezen wát zij willen doen. “Veertien dezelfde werkjes maken? Niet meer van deze tijd!”

Een extra bonus: terwijl de ene helft van de klas in de creatieve lessen aan de slag is, krijgt de andere helft extra uitleg of verdieping voor andere vakken en dat wisselt zo door. Toch is de belangrijkste winst dat kinderen zich tijdens de creatieve lessen anders kunnen laten zien. “De meest verlegen kinderen werken ineens letterlijk buiten de lijntjes. Er komt vaak zóveel passie naar boven als kinderen zelf hun opdracht en materialen mogen kiezen.”

"Als kinderen iets lezen, zijn ze het zo vergeten, maar over de tuin kunnen zij zoveel vertellen"
Met de opbrengst uit de schooltuin gaan kinderen koken in de schoolkeuken en maken de lekkerste gerechtjes.

Terug naar de schooltuinen. Met een vol seizoen tuinieren achter de rug, zijn Irene en Ria dik tevreden. Ze maakten met de leerlingen de lekkerste salades en soepen van de oogst, maar veel belangrijker is hoe zij kinderen zagen genieten. “Als ze iets lezen, zijn ze het zo vergeten, maar over de tuin kunnen kinderen zoveel vertellen”, merkt Ria. “Ze weten precies hoe die aardappels en worteltjes groeien.”

auteur Anne-Marie Veldkamp
fotografie Jeroen Jazet
eerder verschenen jaarmagazine 2018-2019
relevante categorieën 21e eeuwse vaardigheden, betekenisvolle leeromgeving, hoofd, hart en handen